fredag 10 augusti 2012

tigrerade chocolate chip cookies med non stop

Non Stop var mitt absoluta favoritgodis när jag var liten! Är faktiskt fortfarande barnsligt förtjust i de färgglada chokladknapparna! Helst ska det vara de "äkta", de i svart påse, för där smakar alla färger olika. ;) Det var just den sorten jag valde att använda idag när jag skulle baka non stop-kakor. Kunde inte bestämma mig för om jag ville ha chokladdeg eller vanlig deg, så det fick bli både och! Gjorde en grunddeg för chocolate chip cookies, som jag sedan delade i två delar. Tillsatte kakao i den ena, och efter det blandade jag i non stop och hackad blockchoklad i båda degarna. För att få tigreringen tog jag en liten del av varje deg, tryckte ihop dem och rullade sedan till en liten boll. Om man inte har så mycket tålamod så går det också bra att blanda degarna innan man börjar rulla bollar, alltså göra en enda stor, marmorerad deg. Man får bara jobba lite mer på att få en snygg marmorering, och samtidigt vara försiktig så att inte hela degen blir brun. Välj själv vilket ni föredrar!

TIGRERADE NON STOP-KAKOR MED CHOKLADBITAR (ca 25st)
100 g rumstempererat smör
0,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 msk kakao
50 g blockchoklad
1 dl non stop

1. Sätt ugnen på 200°C.
2. Arbeta ihop smör, socker och vaniljsocker i en skål.
3. Tillsätt ägget och blanda väl.
4. Blanda mjöl, bakpulver och salt och tillsätt det.
5. Dela degen i två lika stora delar och blanda i kakao i den ena.
6. Grovhacka blockchokladen och non stopen.
7. Fördela bitarna jämnt i de två degarna.
8. Ta en liten bit ljus deg och en liten bit chokladdeg, och rulla tills du har fått en tigrerad boll. Upprepa tills du har ca 25st bollar.
9. Tryck till dem lite lätt.
10. Grädda i mitten av ugnen i 11 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar