måndag 27 augusti 2012

kalljästa källarfranska

När jag var liten och gick och handlade med Mamma så fick jag alltid välja en bulle att äta under shoppingturen, med en uppmaning om att spara en liten bit av den att visa i kassan så att vi kunde betala den. Vet inte hur många gånger jag satt där i vagnen och visade upp en bullbit som inte var större än en tumnagel för kassörskan! ;) Hur som helst så valde jag alltid källarfranska! Därför ligger den bullsorten mig väldigt varmt om hjärtat, och var det självklara valet när jag nu för första gången skulle baka bullar! :)
 
KALLJÄSTA KÄLLARFRANSKA (12st)
25g jäst
3dl kallt vatten
1msk rapsolja
1tsk salt
2msk honung
8dl vetemjöl (ca)
 
1. Rör ut jästen med det kalla vattnet i en bunke.
2. Tillsätt rapsolja, salt, honung och det mesta av mjölet.
3. Arbeta degen kraftigt till en smidig deg.
4. Ta upp degen på mjölat bakbord och rulla ut den till en längd.
5. Dela den i 12 bitar och rulla dem sen till ovala bullar.
6. Lägg bullarna på plåt med bakplåtspapper.
7. Låt dem jäsa övertäckta i kylen eller annan sval plats över natten.
8. Sätt ugnen på 250ºC.
9. Ställ fram plåten så den får stå i rumstemperatur tills ugnen är klar.
10. Grädda bullarna i mitten av ugnen i ca 10 minuter.
11. Låt dem svalna på galler utan bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar