måndag 6 augusti 2012

chocolate chip cookies

Om man vill baka någonting snabbt och riktigt gott så är chocolate chip cookies perfekta! I originalreceptet användes bara mörk choklad, men jag tog hälten mörk och hälften ljus för att piffa till kakorna lite extra. Tänk på att göra bollarna jättesmå om ni vill ha så många som 25st kakor! Jag gjorde vad jag trodde var lagom stora och fick lite mindre än hälften av den angivna summan. Resultatet blev fantastiskt gott ändå, så det gjorde i och för sig inte så mycket. Den där härligt leende figuren på bilden är förresten min kaffemugg med Barbapappa på! Visst är den söt? ;) Blir alltid lika glad när jag ser den, haha.

CHOCOLATE CHIP COOKIES (ca 25st)
100 g rumstempererat smör
0,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
100 g mörk blockchoklad
50 g hasselnötter

1. Sätt ugnen på 200°C.
2. Arbeta ihop smör, socker och vaniljsocker i en skål.
3. Tillsätt ägget och blanda väl.
4. Blanda mjöl, bakpulver och salt och tillsätt det.
5. Grovhacka blockchokladen och hasselnötterna. Rör ner dem i smeten.
6. Rulla 25 bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
7. Tryck till dem lite lätt.
8. Grädda i mitten av ugnen i 11 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar