söndag 15 januari 2012

kladdkaka

Jag fullkomligt älskar kladdkaka! Ju kladdigare desto bättre är min devis, och när det bara är jag och H som ska äta så siktar vi på att få konsistensen "skorpa med smet". ;) Idag provade jag ett nytt recept som jag hittade på Kinnas blogg. Resultatet blev kanongott! Jag hade inne kakan i ugnen ungefär 20 min för att få den extra kladdig. Då blev den knaprig på ytan och i kanterna och härligt kladdig i mitten! Jag har också hittat ett jättebra recept på chokladglasyr till kladdkaka. Klicka här för att komma till det!

KLADDKAKA
2 ägg
3 dl socker
2,5 tsk vaniljsocker
4 msk kakaopulver
0,5 tsk salt (knappt)
1,5 dl vetemjöl
100 g smält smör

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Rör ihop ägg och socker.
3. Blanda i de övriga ingredienserna. Vispa inte utan rör bara i dem!
4. Häll i smeten i en smörad och bröad form.
5. Grädda kakan i 35-40 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar